Elin Hellgren

Kategori: Rehabilitering

Bassängträning #5

Idag var det motigt att åka till bassängträningen. Jag har verkligen inte känt mig pigg. All värk börjar verkligen ge ut sin rätt nu. Jag sov lite bättre inatt men så fort jag öppnade ögonen ökade värken i foten. Jag vaknar tidigare på mornarna nu också pga värken. 

Jag försökte att ta det väldigt lugnt i vattnet idag och inte  nudda botten lika mycket, inte stå så mycket heller. Jag hade flytvästen på mig hela tiden, annars brukar jag ta av mig den efter att jag har gjort övningarna för armarna. Men eftersom jag fick så ont efter förra gången så sa sjukgymnasten att jag kunde ha den på mig under alla övningarna, för att se om de kunde hjälpa någonting.

Trots att jag tog det lugnt i bassängen började jag känna av värken mer mot slutet i alla fall idag, och det har inte blivit bättre sen jag kom hem. Nästan bara värre. Just nu undrar jag bara hur det kommer bli med allt. Hur vi ska få stopp på värken så det inte ska bli ännu värre.

Bassängträning #4

Det gick bra på bassängträningen. Jag gjorde mina övningar lite lugnt efter träningsprogrammet som min sjukgymnast har gjort. Allt som allt gick det bra, men det var ingen hitt att vara i vattnet mot slutet av träningsprogrammet, för då brände och hettade det jättemycket i foten. Chilifoten. Under förmiddagen (innan badet) gick det väldigt bra med foten. Jag klarade mig ifrån att kyla den, men när jag var i vattnet på slutet så önskade jag att jag var hemma och kunde göra det. Åtminstone att jag hade med mig någonting att kyla med. Men jag spolade lite kallvatten i duschen, och då la den värsta hettan sig lite. Men överlag tycker jag det gick bra idag. Det var skönt att vara tillbaka i vattnet igen, om man bortser från när man ska duscha och göra sig i ordning efteråt.

Här satt jag och väntade på sjuktaxin efter badet.

Redo

Då var det onsdag. Onsdag som också är lika med bassängträning för min del. Det var ett tag sedan jag var där sist. Jag tror jag har missat två gånger nu på raken av olika anledningar, men det ska bli skönt att komma in i den rutinen igen. Sen eftersom det var ett tag sedan så blir det nog lite som att börja om på nytt med vattengympan idag, så jag får ta det extremt lugnt. Det kommer jag ihåg från sist jag badade. Sen om det är något jag ska ta med mig ifrån sist jag badade så är det att min kropp tål betydligt mindre än vad jag tror. I alla fall nu i början, men det ska nog gå bra.

Det ska också bli spännande och se hur det går med "chilifoten" i vattnet, eftersom det är varmvattenbassäng och jag har behövt kyla foten. Raka motsatsen. Men vi får se hur det känns. I värsta fall får jag väl kliva upp ur vattnet om det inte går bra för foten. Men det går säkert bra med tanke på att det inte bränner och irriterar exakt lika mycket idag.

Badväskan är packad och klar.

Investering

Det här måste vara en av dem bästa investeringarna för mig själv. Framförallt nu, i framtiden och till framtiden. En motionscykel där man sitter som på en stol (eller vad man vill kalla det). Den ska jag försöka cykla på varje dag. Mina ben är så svaga så det finns nästan inte ord för det, och då är det här perfekt. Jag köpte den för några veckor sedan. Jag försöker cykla minst en gång om dagen men helst två, för att sen kunna öka på cyklingen mer och mer.

Det var kanske inte den roligaste saken att köpa och lägga pengarna på, men nog en av dem viktigaste. Jag kan inte sitta på en vanlig motionscykel pga att jag inte kommer upp på den själv, för att jag har jättedålig balans och jag får väldigt ont i ländryggen. I alla fall tidigare när jag har cyklat hos sjukgymnasten (och jag är inte direkt starkare nu), så är en "sittcykel" som jag kallar det väldigt bra. Där kan jag träna rörligheten och styrkan i benen utan att lägga full belastning på fötterna.

Jag kände att om jag ska komma någon vart så måste jag göra det jag kan lite varje dag, för att jag ska komma någon vart. Det räcker inte med att cykla någon minut hos sjukgymnasten en gång i veckan, om jag ska komma till mitt mål som är att kunna gå. Då kom jag fram till att cykling måste vara det bästa sättet för mig, både för att träna musklerna och få träna konditionen lite. Träningen av konditionen kommer nog lite senare när jag fått lite starkare ben och när jag klarar av att cykla en längre stund, men så småningom. Jag hoppas i alla fall den ska hjälpa mig en bit på vägen.

Bassängträning #3 & Aclasta behandling

Idag blev det en tur till sjukhuset igen. Den här gången var jag först på bassängträning och sen var jag till reumatologsköterskan och fick Aclasta behandlingen. Träningen gick väldigt segt idag och jag kände mig inte alls i form. Jag kände inte för att åka och träna överhuvudtaget idag, men jag tog mig dit i alla fall. Sen bytte jag träningsdag den här veckan från onsdag till torsdag, för ett av läkarbesöken igår krockade med bassängtiden jag annars går på. Så det var bra att det gick att byta dag den här veckan, med tanke på att jag helst inte vill missa en bassängträning eftersom det är en gång i veckan.

Efter bassängträningen åkte jag förbi cafeterian och köpte en smoothie som jag kunde fika till en macka jag hade tagit med mig, därefter tog jag hissen upp till reumatologen. Den här gången fick jag träffa reumatologsköterskorna för att få Aclasta behandlingen. Det är en medicin jag får i dropp mot benskörheten. Det gick fort att få droppet, ca 20 min. Sen får jag droppet en gång per år, vilket inte är ofta. Skönt det. Ganska otroligt egentligen att man kan få ett dropp som ska hålla så länge.

Bassängträning #2

Idag var jag på min andra bassängträning på sjukhuset. Det gick bra, eller det kan inte gå på så många vis men jag gjorde mina övningar och bara vilade lite i vattnet. Jag tog det väldigt lugnt men ändå blir/blev jag helt slut efteråt. Det beror nog både på att jag är så trött, inte van och att det är jobbigt, men också att det är varmt. Alltså man blir ofta trött bara av värmen och att bada i sig, det har säkert ni också känt av någon gång om ni har badat på badhus.

Undertiden jag bada och gjorde mina övningar idag så fick jag ha ett flytbälte på mig. Det gjorde att det blev lite lättare belastning på fötterna, eftersom jag har och får jätteont i högerfoten (som jag har nervvärk i) vid belastning. Men nästa gång ska jag testa en lättare flytväst istället som vi hittade när jag hade tränat klart. Den ska jag använda när jag gör övningarna för armarna för att underlätta tyngden på fötterna lite mer.

Efter att jag hade badat och duschat klart träffade jag min sjukgymnast en snabbis. Hon kom förbi och kollade hur det gick och var med allt. Allt rullar på eller är ungefär lika, förutom att det verkar som att jag har fått en inflammation i högeraxeln. Det är samma axel som jag sprutade fästet och AC-leden i sist när jag var till min reumatolog. Efter det tyckte jag axeln blev bättre men sen har den blivit sämre igen, nästan värre till och med. Men den här gången verkar det vara inuti axelleden istället eftersom de andra ställena redan är sprutade och för att varje rörelse gör ont.

Det är lika med den andra axeln också. Den har jag haft ont i ett bra tag men den har blivit sämre den med, fast i den axeln verkar det vara fästet, AC-leden eller både och. Det är lika som det var för högeraxeln i början kan jag tycka. Jag ska till min reumatolog nästa vecka så det blir bra att få det kollat då. Förutom det har höger höft och knä börjat bråka mer och mer, men det får vi vänta och se hur det ter sig. Annars tycker jag det är väldigt skönt att bada och vara i vattnet, förutom den biten då man byter om och ska duscha efteråt.

Första bassängträningen

Idag var det första gången jag var på bassängträning sedan jag började operera fötterna. Någon sväng i mellan någon operation då jag varit gipsfri har det blivit men inte regelbundet. De få gångerna tycker jag nästan inte räknas. Jag gjorde första fotoperationen i nov -10, innan dess har jag i stort sett badat på sjukhuset varje vecka sedan jag var i ca 4,5 års ålder. Det är på samma ställe nu också. Det var skönt att vara tillbaka för det verkligen lite som att vara "tillbaka", om ni förstår vad jag menar.

Idag fick jag göra lite rörelseövningar och känna av att gå och stå lite på botten i vattnet. Det var jätteskönt att känna sig viktlös i vattnet och inte känna den lika tunga vikten på fötterna som när man står rakt upp och ner "på land". Sen på slutet fick jag bara vila och slappna av lite i vattnet och ha det skönt.

Min sjukgymnast var med idag första gången i vattnet. Vi gick igenom övningarna jag fick tillsammans och pratade om det som hänt sedan sist vi träffades. Vi pratade lite om skor också, eftersom jag ska till ortopedtekniska imorgon. Då ska jag få nya innerskor beställda/fixade. Jag fick ett lätt träningsprogram i vattnet nu för att "väcka" kroppen till liv. Jag hoppas det ska fungera för kroppen eftersom den inte har varit direkt aktiv på länge, framförallt inte benen.

Upp